Mijn ervaring met dyslexie
Inleiding
Net is het gebruik van spellingscontrole bij examens teruggedraaid.
Dit bracht mij weer in volle hevigheid terug in mijn ervaringen en leven met
dyslexie. Ik wil deze ervaringen delen en daarom deze blog.
Hieronder begin ik eerst over hoe mijn opleiding is gegaan
en wat de impact van dyslexie hierop was. Daarna geef ik mijn visie van hoe dit
beter had gekund. Op het eind heb ik nog wat levenswijsheden omtrent dyslexie
genoteerd ter ondersteuning van andere.
Mijn opleiding
Zelf heb ik dyslexie en hier ben ik van jongs af aan voor
behandeld. In mijn kinder jaren viel het mijn ouders op dat ik slecht in taal
was en ben mede daarom elke avond voor gelezen door mijn moeder. Ook op de
basisschool blonk ik uit in slechte taalkunde. Echter op de basisschool is
nooit erkend dat ik dyslectisch was, puur dat ik slecht was in taal, en daar
heb ik wat bijlessen en de nodige tijd apart in de klas voor moeten studeren. Wat
naast mijn slechte taal ook op viel was dat ik erg goed was in wiskunde, de
beste van mijn klas, ook hiervoor werd ik buiten de klas gezet zodat ik een
boek of twee verder als mijn klasgenoten rustig verder kon rekenen. Een
dyslecticus herken je door dat er een groot verschil is tussen taalkunde en de
prestaties in andere vakken. Het kan niet zo zijn dat niemand toen der tijd aan
dyslexie gedacht moet hebben, het was toen al bekend en kwam veel voor.
Uiteindelijk kreeg ik havo/vwo advies voor de middelbare
school. Het eerste jaar daar was het wel direct duidelijk dat ik dyslectisch
was. Woorden als heb schreef ik nog steeds als “hep”. Dat eerste jaar kreeg ik
ook gelijk drie talen te verwerken, Nederlands, Engels en frans. Dit
resulteerde met veel inspanning in 3 x een 5 op mijn rapport wat nog net genoeg
was om met de hakken over de sloot te komen. Dat jaar daarop kreeg ik echter
ook nog eens duits als verplicht vak op mijn bord, met enorm veel inspanning
toch 3 x een 5 en 1 x een 4 eruit weten te halen. Alle andere vakken gingen prima
en zonder al te veel moeite en met wiskunde was ik nog altijd de beste van mijn
klas. School was toen uitdagend, de vakken vond ik leuk, jammer dat taal toen
der tijd mij de kop koste. Ik moest terug naar mavo 3.
Op de mavo kon ik met inspanning mee komen met de talen. De
rest van de vakken was echter niet interessant. Zonder enige moeite haalde ik
voor wiskunde twee jaar op een rij alleen maar 10én. De leraar wiskunde wilde
me apart les gaan geven op een hoger niveau maar dat werd door de leiding van
de school afgewezen. De mavo was sociaal gezien leuk, echter de interesse voor
studeren verloor ik hier.
Naar de Mavo ben ik door gegaan naar de MBO. Hier had ik
geen moeite meer met talen, deze waren inmiddels bijna allemaal afgevallen op
een technische opleiding. Uitdagend qua studie was het niet. De MBO met
minimale inspiratie/inspanning op 6jes en 7tjes doorgekomen, meer was niet
nodig. Op het eind van de MBO wilde ik niet gaan werken, de uitdaging die ik
daar verwachte zou niet veel meer zijn als mijn MBO opleiding. Ik besloot
daarom maar door te gaan naar de HBO.
Op de HBO begonnen de lessen weer interessant de worden, de interesse
in studie kwam weer terug en de cijfers gingen weer omhoog naar 8en. Daarna
doorgestroomd naar de universiteit waar ik me qua studie enorm geïnspireerd
voelde en waar ik me echt op mijn plek voelde. Uiteindelijk had ik over 2 jaar
meer als een 8,5 gemiddeld en had ik cum laude kunnen afstuderen was het niet
dat mijn master scriptie in het engels geschreven moest worden en daarmee de
docenten overtuigt moesten worden van mijn kunnen. Dat is moeilijk met dyslexie
maar was voor de rest geen onoverkomelijk probleem, het koste me alleen mijn cum
laude waar ik best zonder kan.
Na de universiteit ben ik verder gegaan als softwarespecialist,
vreemd genoeg ben ik erg goed in programmeertalen, en word ik regelmatig
gevraagd door overheidsinstanties/ banken en commerciële partijen als software
auditor (specialist) en onderbouw ik mijn bevindingen zelfs in uitgebreid
onderbouwde rapporten. Daarnaast ben ik twee succesvolle ondernemingen gestart.
Zelf ondervind ik weinig hinder van mijn dyslexie.
Had dit ook anders gekund?
Ik denk het wel. Mijn grootste probleem als ik terug kijk
heb ik met het terug plaatsen van de havo/vwo terug naar de mavo. Dit had in
mijn ogen niet gehoeven. Door deze blokkade op middelbare school wordt het recht
van hogere school voor dyslectische ontzegt. Bij mij resulteerde dit in 6 jaar
stilstand in studie. 6 jaar die ik beter had kunnen besteden aan hoger
onderwijs. Zonde van de tijd.
Mogelijke oplossingen waren hiervoor de volgende (wat er
toen der tijd nog niet was omstreeks 1997)
-
Spellingscontrole tijdens examens taal, al was
dat misschien in 1997 nog niet een acceptabel oplossing omdat
spellingscontroles toen der tijd nog niet zo ingeburgerd waren en schrijven nog
steeds veel gedaan werd. Hier later meer over
-
De verplichting van 3 a 4 taalvakken terugbrengen
voor dyslectische naar max 2, bijvoorbeeld alleen Nederlands en Engels. Ter
compensatie geef ons extra keuzevakken om dit vergelijkbaar te maken met andere
studenten.
-
Laat studenten compenseren, dus stel je zou een
4 voor duits kunnen compenseren met een 8 voor economie (samen gemiddeld een 6)
dan komen we er ook wel.
Mijn voorkeur gaat uit naar het terug brengen van taalvakken
voor dyslexie. Hier zullen we nooit in uit blinken en als we ons redelijk
kunnen verwoorden in twee talen dan is dit al een prestatie en met Nederlands
en Engels als basis kunnen wij ons prima redden.
Spellingscontrole?
Momenteel is er bijna geen enkele digitale media meer waar
geen Nederlandse en Engelse spellingscontrole aanwezig is. Wij leven in een
tijd waar de enige brief die nog met de hand wordt geschreven een
boodschappenlijstje is of een liefdesbrief. Als hier wat spellingsfouten in
staan dan zal dit geen impact hebben op de boodschappen, het liefje zou echter van
schrik hard weg kunnen rennen maar als dit ware liefde geweest zou zijn dat had
ook deze onvolkomenheid geaccepteerd kunnen worden want niemand is perfect en
liefde maakt blind. Als we dus in de buitenwereld overal de beschikking hebben
over spellingscontrole waarom zouden wij dan onze studenten tijdens een examen
dit ontzeggen? Uiteindelijk gaat het om het resultaat, dat de student zich goed
kan verwoorden vocaal en in tekst. Of hier tijdens het schrijven gebruik is
gemaakt van een spellingscontrole zou niet van belang moeten zijn. Ik zie niet
in wat het toevoegt om deze basis functionaliteit van spellingscontrole te
ontzeggen. Het resultaat is het geen wat leidend zou moeten zijn.
Een spellingscontrole kan voor studenten met dyslexie een
enorme steun in de rug zijn en zou het verschil kunnen maken. Voor mij had dit
het verschil kunnen zijn.
Ik ben verbijsterd dat het gebruik van spellingscontrole
software is teruggedraaid. Ik snap de beargumentatie niet en het levert geen
studenten op met veel meerwaarde. Het levert onze maatschappij zelfs minder hooggekwalificeerde
studenten op omdat hierdoor een grote groep dyslectische terug worden geplaats
naar een lager niveau. Veel zullen afhaken naar een paar jaar niet uitgedaagd
te worden op school. En waarom? Wat je met het ontzeggen van spellingscontrole
bereikt is dat dyslectische studenten eerder terug worden gezet naar een lager
niveau puur om hun taalvaardigheid. Dit kan toch niet correct zijn.
Kunnen we mensen met dyslexie niet met extra bij studie op hetzelfde niveau brengen?
Uit eigen ervaring is mijn antwoord nee of “dit is zeer
lastig”. Zelf zagen mijn ouders op vrij jonge leeftijd dat mijn taal achter
bleef. Zij hebben me daarom in mijn jonge jaren elke avond voorgelezen. Op de
basisschool altijd nadruk gelegd dat ik bijles moest krijgen voor taal.
Hierdoor heb ik onlangs dat niemand wilde zeggen dat ik dyslectisch was toch
behoorlijk wat bijles gehad na school en aparte opdrachten gekregen tijdens
school. Dit heeft echter voor mij maar weinig impact gehad en was ik taalkundig
niet klaar voor de havo/vwo. Ook op de havo/vwo heb ik bijles gekregen. Ook ben
ik meer als een jaar pedagogisch behandeld. Uiteindelijk hebben mijn ouders
zich ook tot alternatieve geneeswijzen aangewend. Wat volgens mijn moeder het
meest heeft geholpen was de hypnose, hierna ging ik opeens netter schrijven. De
rest van de bij studies en trainingen hadden minimale impact.
Bij studie is daarom niet het antwoord op dyslexie, al kan
het niet kwaad, verwacht er niet te veel van.
Nog wat levenservaringen/ wijsheden die ik met jullie wil delen omtrent dyslexie
-
Dyslexie is geen ziekte
-
Dyslexie is geen zwakte
-
Dyslexie is het anders functioneren van de
hersenen als normaal. Dit betekend niet dat we ziek zijn, dit betekend niet dat
we zwak zijn. Dit betekend dat wij taalkundig niet sterk zijn maar op andere
vakken uitblinken. Onze hersen schakelen op een andere manier. Hierdoor kunnen
niet een op een vergeleken worden met niet dyslectische studenten. De huidige opleidingen
zijn afgesteld op niet dyslectische studenten. Deze opleidingen zullen op taalkundige
gebieden naar beneden bij gesteld moeten worden maar dat bekent ook dat andere
voor dyslectische naar omhoog bijgesteld kunnen worden.
-
Als je een stempel op je hoofd krijgt met
[Dyslexie geconstateerd], besef dan ook gelijk dat daarnaast een onzichtbare
stempel staat met de tekst [Intelligent]. Dyslexie wordt vast gesteld als er
een groot verschil is tussen je taal en andere vakken. Dit betekent dat je goed bent in andere vakken. Je bent niet dom,
je bent intelligent en hebt dyslexie!
-
Recentelijk is dyslexie onder autisme ondergebracht.
Zelf denk ik wel dat dyslexie hieronder valt, taalkundig zijn wij minder sterk,
en ik moet zeggen dat de dyslectische die ik ken (waaronder mijzelf) ook wel
lichte vormen van autisme vertonen.
-
Op internet zie je veel referenties tussen dyslexie
en pesten. Dit is mij bespaard gebleven dus het hoeft niet. Met uitzondering
van mijn leraar Nederlands op de havo/vwo die met groot genoegen mijn werk
klassikaal belachelijk maakte. Nu moet ik hierbij wel als toelichting geven dat
dit in mijn ogen een reactie was op mijn gedrag op school, dat kon soms niet
door de beugel maar ook daar waren redenen voor niet gerelateerd met dyslexie.
Niet te min vond ik zijn gedrag niet acceptabel, ook zijn opmerkingen in de
trend van “Je bent niet dyslectisch, je bent gewoon lui en dom” zijn me tot op
de dag van vandaag bij gebleven. Het stomme is dat ik wel de rest van mijn
leven tot nu toe kracht uit deze zinnen heb gehaald om het tegen deel te
bewijzen, dank hiervoor. Maar dat was dan ook alles. Mede studenten hebben me
altijd correct behandeld omtrent dyslexie en alle andere taal docenten die ik
heb gehad behandelde mij goed en had ik een goed band mee, ook al waren mijn
cijfers slecht.
-
Dyslexie is geen doodvonnis, mensen met dyslexie
functioneren erg goed in de huidige samenleving. Het is alleen jammer dat de
opleiding daarnaartoe nog niet goed is afgesteld op dyslectische mensen.
-
Waarom ze het woord dyslexie voor ons gebruikt
hebben is gewoon ronduit gemeen, het meest moeilijke woord om te spellen voor
mij is dyslexie. Zonder spellingscontrole heb ik in dit stuk 7 verschillende
varianten van dyslexie gebruikt namelijk. Dyslectie, dyslextie, dyslexties, dislexten,
dyslextische, dyslectisie, dyslecten
Mocht je nog vragen hebben of advies nodig hebben wees dan
zeker niet bevreesd om contact met mij op te nemen, ik help graag met raad en
daad.
Comments