Slapen als Uberman: 3,5 jaar lang 4,5 uur slapen per dag?

Een medewerker van me komt naar me toe: “Gertjan, kan ik je even spreken?” Ik begon me direct zorgen te maken. Gaat hij ontslag nemen? Heb ik wat misdaan? Apart in een kamertje begon hij: “Gertjan, ik heb straks twee weken vakantie en wil vanaf dan proberen om slechts twee uur per dag te slapen....”
Ok. Geen ontslag, daar ben ik blij mee. Maar hij gaat verder: “Gertjan, dit betekent wel dat als ik terug kom, dat ik dan af en toe twintig minuten op kantoor zal slapen, is dit een probleem?”
Ja wat zeg je dan? Je bent toch al lang blij dat zo'n goede kracht niet weggaat. Mijn reactie: “Dat is geen probleem, maar vertel mij hier eens wat meer over.”
Hij ging het Uberman-slaapritme proberen: zes maal een powernap van twintig minuten, gelijkmatig verspreid over dag en nacht. Na de vakantie kwam hij terug en bleek alweer gestopt. Ik vroeg of het kwam doordat hij helemaal gesloopt was. Nee, dat was het niet: “Ik verveelde me in de nacht, had niks te doen. Toen ben ik maar weer gestopt.”
Bij mij speelden er twee gedachtes in mijn hoofd: hij liegt of het is de waarheid. Maar het heeft wel interesse voor dit onderwerp in mij losgemaakt. Enige tijd later werd ik de trotse vader van een zoon. Dit zoontje wist ons het eerste jaar aardig uit de slaap te houden. Mijn vrouw kon daar niet zo goed tegen en was in de ochtend gesloopt. Zelf had ik er geen last van. Zodoende was het al snel besloten dat ik de nachten ‘deed’. Doordat de gebroken nachten mij zo goed af gingen begon ik na te denken. Zou ik ook met een ander slaapritme kunnen omgaan? Ik heb genoeg te doen en kan me prima alleen vermaken in de nacht.
Ik ben me er eens in gaan verdiepen en wat bleek: er zijn vele verschillende slaapritmes. De meest extreme is dus Uberman met twee uur slaap per 24 uur. Het probleem met dit ritme is echter dat je niet kunt afwijken – als je een keer niet op je gebruikelijke tijdstip twintig minuten kunt slapen ben je uit het ritme. Oftewel: moe, slaperig en moeite om in het ritme te blijven. Voor mij niet zo handig. Soms ben ik bij een klant en kan ik niet zo maar even gaan slapen.
Dus heb ik gekozen voor het Everyman-slaapritme. In de nacht een keer drie uur slapen en daarna drie keer twintig minuten. Zelf heb ik hier het volgende tijdschema op geplakt:
·       van 23.00 tot 2.30 uur slapen (ik ben een luie Everyman en pak hier dertig minuten extra)
·       van 6.40 tot 7.00 uur slapen
·       van 11.50 tot 12.10 uur slapen
·       van 18.00 tot 18.20 uur slapen
In totaal dus vier en een half uur slaap. En mocht ik mijn middagslaapje missen? Dan slaap ik rond 18.00 uur wat langer. Ideaal dus.
Uiteindelijk ben ik in rond Kerst 2013 begonnen met dit ritme. Dat waren voor mij als ondernemer wat rustigere weken. Veel klanten zijn vrij dus kon ik lekker experimenteren. Zelf ben ik begonnen door direct over te stappen. De eerste week was ik moe, maar verder ging het eigenlijk wel. Daarna ging het al redelijk snel gewoon lekker en was ik fit.

De vier meest gestelde vragen over leven met het Uberman-principe

Als ik mensen vertel over dit slaapritme krijg ik eigenlijk altijd dezelfde vragen. Vandaar dat het me goed leek om ze eens te beantwoorden in dit blog. Dus: de vier meest gestelde vragen over leven volgens het Uberman-principe.

1. Waarom doe je dit? Slapen is toch lekker?

Acht uur slapen ervaarde ik als volgt: je doet om 23.00 uur je ogen dicht. Een aantal seconden later is het 7:00 uur. Soms denk je dan: zo, ik heb lekker geslapen. En soms denk je: moet ik er nu al uit?
Het nadeel voor mij was altijd dat je telkens acht uur van je dag kwijt bent. In die acht uur had je bijvoorbeeld ook de trilogie van Lord of the Rings kunnen kijken. Dat had je misschien ook lekker gevonden, al had je waarschijnlijk halverwege in slaap gevallen. Maar ik vind heel veel dingen heel leuk, wil veel te veel doen en heb niet altijd genoeg tijd daarvoor. Dus wil je liever niet slapen. Zonde van de tijd tenslotte.
Uiteindelijk heb ik na de drie en een half uur- en twintigminuten-slaapjes ook een gevoel van: dat was lekker. Dat gevoel heeft dus niets te maken met de lengte, net als wel meer niets te maken heeft met lengtes.
Daarnaast was ik verrast dat je in de twintig minuten ook droomt. Het leuke is: deze dromen onthoud je wél. Ik was helemaal blij toen ik een aantal dromen uit mijn jeugd herbeleefde, al zaten daar ook nachtmerries bij. Gelukkig heb je daar als je ouder bent minder last van. Voorheen was mijn slaap een zwart gat; nu maak ik daadwerkelijk nog wat mee. Sommige twintigminutenslapers experimenteren met lucide dromen. Zij kunnen daadwerkelijk controleren wat er in hun droom gebeurt. Maar dat doe ik niet. Ik laat het allemaal maar gewoon gebeuren en laat me verrassen!
In ieder geval ben ik erg blij met mijn extra drie en een half uur in de nacht. Ik heb hierdoor meer tijd voor mijn gezin, hobby’s, studie en kan mijn werk beter verdelen over de dag.

2. Je moet acht uur slapen anders ga je toch eerder dood?

Tja, zou kunnen. De wetenschap weet nog niet goed waarvoor slaap dient. Sommige wetenschappers zijn er heilig van overtuigd dat minder slaap slecht voor je is, maar die geloof ik niet. Als mensheid slapen we pas de laatste 150 jaar in een ritme van zestien uur wakker en acht uur slaap. Daarvoor deden we wat ons het beste uitkwam, wat betekent dat we vaak gingen slapen als het donker werd. In de winter ging je dus heel vroeg naar bed. Maar sliep je dan door tot het weer licht werd? Nee, de meeste mensen werden in de nacht wakker om met elkaar te gaan communiceren of andere activiteiten uit te voeren. Hieruit is al enigszins op te maken dat we van nature misschien geen eenmaal-per-dagslapers zijn. Kijk ook maar eens hoeveel mensen houden van een middagslaapje op zijn tijd. Ergens zit het in onze natuur.
Daarnaast heb ik zelf niet als doelstelling om heel oud te worden. Je moet leven als je jong bent. Ik ben nu jong en heb extra veel tijd. Mocht ik hierdoor een paar jaar in het bejaardenhuis missen dan maakt mij dat niet uit.
Ook ben ik minimaal twee keer per week bezig met sport. Minder slaap blijkt weinig impact te hebben op mijn prestaties en gezondheid. Wel ben ik een stuk zwaarder geworden. Ook dit heeft een duidelijke reden. Voorheen was ik een ‘gespierde spijker’ die met moeite de 75 kilogram haalde. Maar nu eet ik ’s nachts rond een uur of drie een extra maaltijd en heb ik voor mijn lengte een wat gezonder gewicht van 86 kilogram behaald. Ik merk dat ik een stuk sterker ben geworden, wat fijn is. Daarnaast heb ik een kont gekregen, wat mijn vrouw op haar beurt weer fijn vindt.
Wat mij wel opvalt is dat ik het na een dag zware sportinspanningen niet redt met drie tot drie en een half uur slaap. Ik merk bij het opstaan dat ik nog erg moe ben en slaap dan door tot de ochtend. Lekker uitslapen heet dat. Als ik echter een zware dag op het werk heb gehad, red ik het prima met vier uur slaap. Wat ik hieruit concludeer is dat geestelijk herstel minder dan vier uur slaap vraagt. Fysiek zware inspanningen vragen echter meer dan vier uur voor herstel. Let wel: dit is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar puur mijn ervaring.
Wat trouwens ook impact heeft op je slaap is alcohol. Met mijn slaapritme kan ik niet meer dan twee glazen drinken, anders moet ik bijslapen. Alcohol is namelijk een slaapvertrager. Ook met koffie moet je opletten. Zelf drink ik niet meer dan twee bakjes per dag, en vermijd ik koffie voordat ik ga slapen. Ook koffie is een slaapvertrager.

3. Kan je zomaar overal rond 12.00 uur slapen?

Wat mij opvalt is dat niemand een probleem maakt van mijn slaapritme. Ik ben natuurlijk eigen baas dus op mijn werk is het geen probleem. Mijn medewerkers vinden het prima en zijn eraan gewend. Ik ben ook veel op bezoek bij klanten. Bezoeken aan nieuwe klanten plan ik tussen mijn slaapjes door. Bij klanten die willen dat ik een hele dag op locatie ben, heb ik verteld over Uberman. Het leuke is dat ondernemers over het algemeen zeer geïnteresseerd zijn in dit onderwerp - het zijn mensen met vaak te weinig tijd in een dag. Als je dan vertelt dat je maar vier en een half uur slaapt, snappen ze dat en is het geen probleem als je in de middag daar twintig minuten slaapt. Zo heb ik altijd een matje in de auto liggen. Bij sommige klanten slaap ik in het magazijn, bij andere in een personeelsruimte of een leeg kantoor. Daarnaast slaap ik in de middag weleens op een parkeerplaats. Ja, alles went. Zelfs een vent en slapen op een parkeerterrein en zo.
Heel soms gebeurt het dat ik niet om 12.00 uur kan slapen. Dan ben ik rond 13.00 uur even wat vermoeider en minder scherp, maar daarna gaat het weer prima. Kom je dan rond 17.00 uur thuis, dan slaap je in plaats van twintig minuten ongeveer 45 minuten, geen probleem.
En hoe zit het dan met feestjes? Dat kan prima. Het liefst slaap je daarvoor even 45 minuten en ben je het hele feest lekker fit. Soms heb ik feestjes die beginnen om 23.00 uur. Dan doe ik mijn lange slaap daarvoor.

4. Wat vind je vrouw hiervan?

Dit is een vraag die ik vaak hoor. Mijn vrouw vindt het prima! We gaan net zo als voorheen samen rond 23.00 uur slapen. Het grote verschil is dat ik er om 2.30 uur uit stap. Mijn zoon is vaak vroeg wakker, rond 7.00 uur. Hij vindt me dan vaak op de bank voor mijn twintigminutenslaapje. Dat is voor hem normaal. In de nacht ben ik veel aan het lezen en gamen. Om 4.30 uur begin ik met werken. Daarna ontbijt ik met mijn zoon en breng hem naar school. Mijn vrouw kan lekker uitslapen als ze daar zin in heeft. Daarna ga ik door naar mijn werk en slaap in de middag twintig minuten. Ik stop stipt om 17.00 uur met werken en ga naar huis. Ik heb dan negen uur of meer gewerkt. Hierdoor ben ik altijd lekker op tijd thuis en kan dan nog even helpen met het eten of mijn zoon. Vervolgens slaap ik twintig minuten en speel daarna nog een uurtje met mijn zoon. In de avond beslis ik zelf wat ik doe. Vaak sport ik of kijk ik met mijn vrouw een filmpje. Als er veel werk is, maak ik dat nog even af. Uiteindelijk vindt mijn vrouw dit prima, alleen het slaapje rond 18.00 uur vindt ze niet heel praktisch, maar dat is het dan ook. Ik ben hier zelf veel rustiger door geworden omdat het als ondernemer nog wel eens lastig is om een goede balans te vinden tussen werk, hobby’s en gezin.
Op deze manier heb ik een goed ritme gevonden. Mocht je dit een interessant onderwerp vinden, zoek maar eens op ‘sleep patterns’ , ‘Uberman’ of ‘Everyman’. Dan kom je op genoeg interessante onderwerpen uit.
Tips en advies nodig? Ik ondersteun graag. Voel je vrij om contact met mij op te nemen over dit onderwerp via gertjan@montfoort-it.nl.

Comments

AAD said…
Goed verhaal om te lezen voor het slapen
GJ said…
Heb er nog over nagedacht om deze blog "Voor het slapen gaan" te noemen :)
Maurice said…
Interessant om te lezen, Gertjan.
Unknown said…
misschien leuk om hier een update van te geven. ben benieuwd hoe het na ruim 4 jaar is

Popular posts from this blog

System.Net.Http dll version problems

SharePoint Survey Back Button

How to set up AD FS for a development machine